• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Har blivit erbjuden samlingslån - med usla förutsättningar

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Så är inte fallet. Om vi kollar Collector så stod det ingenting men efter det ville dom dom ha arbetsgivarintyg, lönespec och även kreditz osv.
Ok jag har sökt/tagit 3 stycken lån med kort varsel via lendo och aldrig varit med om det!
Och jag har verkligen varit medveten om problemet och därför valt långivare där det bara uppgetts att digital legitimering krävs.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ok jag har sökt/tagit 3 stycken lån med kort varsel via lendo och aldrig varit med om det!
Och jag har verkligen varit medveten om problemet och därför valt långivare där det bara uppgetts att digital legitimering krävs.
Okey men då är det fall till fall.
 

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Som jag skrivit tidigare i trådar så krävde Collector PSD2 verifiering. Den verifieringen lägger minst fokus på inkomstverifiering trots att den kallas så. Collector tittar inte på framtida betalningsförmåga och jag blev nekad. Men kreditz via Ikano Bank gick igenom så där fick jag ett samlingslån på 350.000 kr, mitt andra samlingslån med 1 vecka emellan fick jag från Komplett Bank på 250.000 kr.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 959
Mottagna reaktioner
6 151
Poäng
3 907
Som jag skrivit tidigare i trådar så krävde Collector PSD2 verifiering. Den verifieringen lägger minst fokus på inkomstverifiering trots att den kallas så. Collector tittar inte på framtida betalningsförmåga och jag blev nekad. Men kreditz via Ikano Bank gick igenom så där fick jag ett samlingslån på 350.000 kr, mitt andra samlingslån med 1 vecka emellan fick jag från Komplett Bank på 250.000 kr.
Det verkar alltså som att typ alla banker nuförtiden kräver inkomstverifiering/kreditz genomgång av ens bankkonton… ?!
Känns lite väl närgånget tycker jag
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Det verkar alltså som att typ alla banker nuförtiden kräver inkomstverifiering/kreditz genomgång av ens bankkonton… ?!
Känns lite väl närgånget tycker jag
Kan ju vara så att man vill minska sina förluster, särskilt om det i allt större omfattning inte går att lita på uppgifter från uc, där folk ändrar på underskott för att påskina en bättre bild än det egentligen är
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Kan ju vara så att man vill minska sina förluster, särskilt om det i allt större omfattning inte går att lita på uppgifter från uc, där folk ändrar på underskott för att påskina en bättre bild än det egentligen är

Jag kan väl tycka det är klokt att bankerna blivit hårdare och förstår även att dom gör på det sättet men det är problematiskt att det kan framgå en hel del på folks kontoutdrag som man inte kanske vill ska synas för handläggare hos bankerna om var jag reser, hur mycket jag slösar på Systembolaget och om jag handlar sexleksaker.

I synnerhet när en bank idag i framtiden kan få kinesiska eller ryska ägare där dessa uppgifter sedan kan användas i marknadsföringssyften och dylikt.
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
274
Poäng
447
Som jag skrivit tidigare i trådar så krävde Collector PSD2 verifiering. Den verifieringen lägger minst fokus på inkomstverifiering trots att den kallas så. Collector tittar inte på framtida betalningsförmåga och jag blev nekad. Men kreditz via Ikano Bank gick igenom så där fick jag ett samlingslån på 350.000 kr, mitt andra samlingslån med 1 vecka emellan fick jag från Komplett Bank på 250.000 kr.
Vad titta Collector på då? Bra och veta :folded:
 

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Vad titta Collector på då? Bra och veta :folded:
De sa att jag hade en gjort en inbetalning till ett inkassobolag. Jag förklarade att samlingslånet ska till för att sanera ekonomin eftersom min framtida betalningsförmåga är god. Ikano gjorde inkomstverifiering = inga problem. Men ikanos hette inte PSD2. På PSD2 måste du mer ingående ange vilka lån och skulder du har och vad du betalar på dessa.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 959
Mottagna reaktioner
6 151
Poäng
3 907
Hej

Jag blev av med min sista anmärkning i fredags och har nu sökt samlingslån på 195.000 på Lendo. Tänkte vänta då jag har usla förutsättningar men chansade.

Inkomst: 513.000
Underskott 150 K
Uc risk 6,8 %
Ff : 10

Har fått 7 erbjudanden och vet inte vad jag ska välja. Hög ränta såklart på alla. Jag är rädd att snubbla på mållinjen och vill undvika kreditz mm då jag har inkasso inbetalningar.
Vilka av dessa ska jag isåfall välja?


Visa bilaga 3599

Visa bilaga 3600
Hur gick det för dig och val av lån?!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp